live life like there's no concequences. what dignity?


Kände mig lite djup ikväll så...

..människor, både killar och tjejer tjatar ofta om "värdighet". T ex "jag förlorar min värdighet om jag raggar på henne eller honom". "Jag förlorar min värdighet om jag faller och blir en toffel och gillar personen för mycket etc"

Killkompisar har sagt att anledningen till att de inte raggar på en brud är för att det är avskräckande att förlora sin så kallade värdighet.

Vem har inte stött på det? Eller att man finner sig själv tänka något i dessa banor? Jag kan garantera att jag har det många och många fler gånger. Men nu när jag tänker efter vilket jävla värdighet? Vad är det för värdighet vi menar? Vad fan är det för någonting egentligen?

Svaret är väl egentligen osäkerhet inte värdighet. I en värld där alla människor är från grunden lika mycket värde bör inte någon slags förlorad värdighet existera. De gånger jag faktist förlorat min värdighet kanske är det utanför "trygghetszonen" jag egentligen befinner mig. Att riskera att bli avvisad. Man vill inte befinna sig i en sitatuation där man ger "makten" till någon annan och riskerar att bli avvisad från omgivningen eller personen. Lite vadsomhelst.

Det jag kanske vill komma till att:
1. det finns helt enkelt ingen värdighet utan bara osäkerthet.
2.man kan vinna mycket på att befinna sig utanför trygghetszonen och satsa

Därför tycker jag i och med att värdighet inte existerar att man kan ska ta alla chanser man får. Satsa på den fula tjejen om du tycker att hon är vacker. Gör det läskiga. Man ska ta chansen och göra allt man får glädje av. Konskekvenserna får man ta någon annan gång (:

Hur ofta ångrar man att man inte gjorde något? Varför tog jag inte vara på mina chanser?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0